TV2Nettavisen

Ta juksemakerne

Av Thomas Enger - 11.apr.2007 @ 12:45
Juksemakere som Veigar Pall Gunnarsson bør få svi, selv om dommeren ikke ser det.

Filming har lenge vært et problem i internasjonal fotball. Etter hvert kom det til norsk fotball også, og fra Uefa-hold er holdningen klar. Filming skal man slå ned på. Man skal etterstrebe fair play. Klubbene her hjemme har også fått samme henstilling fra Norges Fotballforbund. Spillerne er blitt anmodet om å ha usportslig opptreden "høyt på agendaen", som dommersjef Rune Pedersen formulerer det.

Reglene er imidlertid slik at dersom en dommer har sett situasjonen, vurdert det som filming, men IKKE gitt gult kort for det (slik reglene sier at dommerne skal), så finnes det ingen mulighet per i dag for å straffe spilleren i etterkant.

Uefa sier at dersom en dommer gir et lag straffespark, laget vinner kampen på grunn av det straffesparket, og det så dukker opp utvetydige bevis i etterkant for at spilleren oppførte seg usportslig, så kan vedkommende spiller bli straffet. Resultatet blir altså ikke omgjort, og det blir derfor kun en personlig straff i form av en utestengelse eller en irettesettelse. Det må imidlertid først åpnes en disiplinærsak, og det er i det hele tatt mye som skal til. Det er en åpning i regelverket som svært sjelden blir tatt i bruk.

Bottom line er altså: man har i praksis ingen anledning til å kunne bruke de bevisene som finnes per i dag til å ta juksemakerne. Til å virkelig ta juksemakerne.

Det mener jeg er feil.

Filming er bevisst juksing for at man skal tilrøve seg en fordel man i utgangspunktet ikke har. Vi så det på Nadderud tirsdag kveld. Veigar Pall Gunnarsson forsøkte å filme seg til et straffespark, noe dommer Svein Oddvar Moen heldigvis ikke lot seg påvirke av. Men det gule kortet uteble, selv om islendingens oppførsel ikke hadde noe som helst med fair play å gjøre.

Det er ikke lett å være dommer og få med seg alt. Vinkelen han ser episoden fra, kan være gal, han kan være feil plassert, og alt skjer i løpet av et nanoseksund. At dommeren ikke klarer å ta den riktige avgjørelsen akkurat der og da, er forståelig. Men det er på tide å gjøre noe med sanksjonsmulighetene i etterkant.

Ja, det er fint at spillere som filmer, får gult kort, og det er et godt grep i forhold til å forebygge mot mer filming. Men filming forekommer fortsatt, og det forekommer ofte. Da bør man ta i bruk hardere skyts. La spillere som filmer, virkelig få kjenne det på kroppen - selv om dommeren altså ikke ser det der og da. 

TV 2 dekker samtlige kamper i Tippeligaen med såkalt fullproduksjon. Det vil si at det er en drøss med kameraer på arenaen som fanger opp det aller meste fra de fleste vinkler. Det er et utmerket verktøy i forhold til å studere hva som faktisk skjer i kampene, slik at det ikke bare er unødvendig spisse albuer, slag, spark, spytting eller andre usportslige opptrinn, man kan gi straff for i etterkant.

Hvis spillerne vet at de kan få gult kort etter kampen for filming, selv om det altså ikke får noen konsekvenser akkurat i kampens hete, så kan det virke forebyggende. Nok gule kort over en sesong gir som kjent utestengelse, hvilket i ytterste konsekvens kan være helt avgjørende i forhold til hvor man ender på tabellen.

På samme måte mener jeg video bør tas i bruk i forhold til spillere som får gult kort for filming, når reprisen etterpå viser at det faktisk var feil. Da mener jeg det gule kortet bør strykes. Det er det heller ingen åpning for i dag.

Det er selvsagt umulig å innføre en slik praksis på alle nivå, gitt de tekniske bevisene som kreves. Og det må være helt soleklare bevis for at det var filming, for at man skal kunne gi et gult kort. Det er ikke alltid like lett å bestemme. Men i Veigar Pall Gunnarssons tilfelle på Nadderud tirsdag kveld, var det ingen tvil.

Det er 25 serierunder igjen. Oddsen er nokså lav for at noe liknende skjer igjen. Da burde det være mulig å straffe dem som gir fotballen et dårlig ansikt.

Kommentarer:
Postet av: Andreas

Helt enig!!

Synes det minner litt om situasjonen med Bernt Hulsker for et par år siden. Han slår en motspiller løst med en flat hånd i ryggen, får karantene. Greit nok, slag hører ikke hjemme på fotballbanen. Men at det kastet til Gunnarson er så mye bedre, det skjønner jeg ikke. Totalt usportslig. Egentlig skuffende at ingen journalister kjørte han skikkelig på det etterpå.

11.apr.2007 @ 13:03
Postet av: Big Dunc

Helt enig med deg der Mr. Enger. Ikke for å være frekk, men dette har jeg tenkt på lenge og sikkert mange med meg. Det er jo veldig enkelt for Rune Pedersen +++ å se kampene i ettertid og "dele ut" gule kort for alt som er filming. Dette hadde vært kjekt for alle utenom rbk, som filmer seg til tabelltopp år etter år. riseth kan jo bare legge opp om dette skulle bli innført, makan til juksemaker og sytekopp skal en lete lenge etter.

11.apr.2007 @ 13:13
Postet av: kjelli belli

Helt enig. Vi trenger videodømming. Hvis vi skal luke vekk mesteparten av juksingen trenger vi en slikt tiltak. Det garanterer i hvert fall at Riseth og Inge Andre Olsen skifter yrker og står over hver andre kamp. Nei, ta juksemakerne, det er ingen som liker dem og det kunne faktisk være en hjelp til dommerne. Et straffespark kan riktignok ikke annuleres i ettertid, men filmeren kan i hvert fall settes skikkelig på plass. Synd at fotballforbundet ikke en gang kan se på stygge episoder i etterkant. De er en gjeng med hodet i langt opp i røven, kanskje noen kunne hjelpe dem med å dra det ut og vækne litt?

11.apr.2007 @ 13:24
Postet av: M.

Ja til videodømming så lenge man får et system som fungerer perfekt. Inntil da,så er det et NEI til videodømming.

11.apr.2007 @ 13:40
Postet av: Arne Pedersen

Hvordan mener du da at juksemakere som tar ballen med hånden med vilje innenfor 16 meter skal få svi?? Med din analogi, skal han få rødt kort i etterkant? Skal laget som blir snytt for straffe få dømt mål??

11.apr.2007 @ 13:41
Postet av: Enig

Absolutt enig at det bör kunne gis kort i etterkant, men du glemmer samtidig en annen form for juks som er enda mer vanlig enn filming.

Nevnte Veigar skulle helt klart hatt gult kort, men han var heller ikke alene. Hvorfor skal han som jukset ved å holde/dra i tröyen til Nannskog på vei alene gjennom slippe unna? Dette er like mye juks i mine öyne som filming og det forekommer MYE oftere. Du velger å henge ut den personen som filmer, men lar samtidig andre "skurker" slippe unna.

Mitt forslag er at du bör tenke gjennom en gang til og ta med i din blogg at forsvarsspillere(og andre) som holder/drar i tröyen til en motspiller også bör kunne gis gult(rödt?) kort i etterkant. Tittelen din er tross alt "Ta juksmakerne".

Jeg tar meg friheten til å endre litt i et avsnitt:

"Holding er bevisst juksing for at man skal tilrøve seg en fordel man i utgangspunktet ikke har. Vi så det på Nadderud tirsdag kveld. Brannspilleren forsøkte å holde igjen Nannskog fra en klar målsjanse, noe dommer Svein Oddvar Moen desverre ikke lot seg påvirke av. Og det gule kortet uteble, selv om Brannspillerens oppførsel ikke hadde noe som helst med fair play å gjøre."

11.apr.2007 @ 13:50
Postet av: dag

Til M. og Arne Pedersen
Selvfølgelig må det her som i alle tilfeller av dømming, foregå en vurdering.

Dersom det i de tilfeller, hvor de som er satt til å dømme vurderer at det uten tvil er utført en usportslig handling, blir idømt en passende straff, vil dette ha en meget sterk preventiv effekt

Et fullstendig rettferdig system eksisterer ikke og kommer aldrig til å eksistere. Det vil derfor bli håpløst å ikke forbedre eksisterende system, med begrunnelse i at det nye systemet ikke blir perfekt.

11.apr.2007 @ 14:01
Postet av: TOMBA ARENDAL

FILMING?
La meg gjøre klart at jeg er enig i at filming bør straffes.
Jeg har flere ganger sett situasjonene hvor Gunnarson faller, det er ingen tvil om at det er kontakt mellom spillerne i forkant. Man kan ikke straffe spillere fordi de faller!!! Dommerens oppgave er først å fremst å vurdere om det er felling eller ikke. Moen gjorde etter min mening helt riktig ved begge disse tilfellene. Når det oppstår kontakt mellom to spillere i stor fart blir ofte konsekvensen at en eller begge faller, slik er det bare. Man ser ofte at angrepsspillere blir straffet med gult kort for filming. Jeg våger å påstå at i mer enn 50% av tilfellene har det vært kontakt mellom spillere i forkant, da må det i rettferdighetens navn være slik at tvilen skal komme tiltalte til gode. Denne problemstillingen synes jeg Enger og andre tar alt for lett på. La dommeren først og fremst få konsentrere seg om å gjøre den jobben han/hun er satt til å gjøre slik at alles interesser blir best mulig ivaretatt, jo flere momenter som kommer opp dess vanskeligere blir dommergjerningen.
Hva med handsen på Bjørn Dahl, her blir Stabæk åpenbart snytt for en scoring. Jeg tror ikke Dahl handser med hensikt men han har handa ut ifra kroppen og dermed på ulovlig hvis hindrer scoring. Hvordan vil Enger at reaksjonen på dette skal være i etterkant.
Jeg etterlyser saklighet i denne debatten, gjerne av folk med mer fotballfaglig kompetanse enn Enger.....TAKK.!!!!

11.apr.2007 @ 14:15
Postet av: H

Helt enig med Arne Pedersen sin kommentar.
Med den slags logikk burde med all rimelighet Stabæk bli tildelt et straffespark i ettertid.

11.apr.2007 @ 14:17
Postet av: Thomas Enger

Til Arne Pedersen:

Nei, jeg mener ikke at et lag skal få idømt et mål de ikke har scoret. Blir det ikke dømt straffe der og da, skal det heller ikke gis straffe i etterkant. Straffe er heller ikke ensbetydende med mål, selv om statistikken teller flere scorede enn ikke scorede mål basert på ballspark fra 11-meteren.

Viljehands innenfor 16-meteren, eller hvor som helst på banen for den saks skyld, bør det gis gult kort for i etterkant hvis dommeren ikke ser det. Og nei, man får ikke direkte rødt kort for viljehands.

Har spilleren gult kort fra før av, og foretar han en usportslig handling som kvalifiserer til gult kort (men som dommeren ikke ser i kampens hete), og det finnes bevis for det, bør han få et gult kort til etter kampen. Hvilket vi si rødt kort totalt.

11.apr.2007 @ 14:22
Postet av: Jonaldo

Jeg synes man burde lage en liste á la toppscorer lista. Ett poeng per filming.

Tror det er svært få fotballspillere som ønsker å havne på en slik liste.

Det var gøy å høre Veigar Pall Gunnarson prøve å bortforklare filmingen sin igår...ehhh..jeg bare datt lett..! Patetisk!

11.apr.2007 @ 14:26
Postet av: Petter

Dette blir for dumt. Her er en liste over hvor alvorlig ulike hendelser som ikke blir oppdaget under kampen er :

Svært alvorlig:
Man redder mål eller scorer mål (hand-of-God) med hånden uten at dommeren ser det.
Man viljehandser innenfor 16m (noe som ville gitt straffe med 100% sikkerhet hvis dommeren hadde sett det)
Man filmer seg til straffespark
Man skader medspillere fysisk uten at dommeren ser det.

Alvorlig:
Man hindrer store målsjanser med ureglementært spill (holding, handsing utenfor 16 el.l.) uten at det blir oppdaget.
Man filmer seg til frispark fra svært god posisjon

Lite alvorlig:
Filming som dommeren ikke biter på

Alvorlighetsgraden går på hvilke følger det får for kampen. Gunnarson sitt fall er ubetydlig for kampbildet. Jeg vet ikke om han filmer eller faller VELDIG lett. Trolig det første. Det gjør at folk får mindre respekt for ham som fotballspiller, men det har ingenting å si for resultatet.

Jeg så ikke hele kampen. Har bare sett klipp. Det er allikevel klart at det er mange andre situasjoner som burde fått følger i ettertid enn den saken til Gunnarson.


11.apr.2007 @ 15:10
Postet av: TOMBA ARENDAL

FILMING:
Hvis dette dreier seg om sportslig/usportslighet så burde ihvertfall spillere som forsøker å påvirke dommere til å straffe motspillere bli straffet. Se på Martin Andresen som til stadighet er oppe i ansiktet på dommere for å påvirke dem i denne retningen.
En uting som burde medføre gult kort umiddelbart. I blandt annet Italia ser man ofte at spillere klapper dommeren på skuldra etter å ha fått gehør for sin usportslighet.

11.apr.2007 @ 15:51
Postet av: Giacomo

For å gjøre det helt klart er jeg veldig mot filming i fotball. Men jeg syns denne bloggen retter all kritikk mot Veigar etter at han har driti seg ut en gang. Veigar er ikke en skuespiller. Alle spillere har vel lagt seg ned en gang. Denne bloggen bør da heller rette seg mot spillere som gjentagende ganger legger seg ned for å jukse. Les Vidar Riseth eller skuespillerinnen Arjen Robben. Æsj.

11.apr.2007 @ 16:24
Postet av: Stabæk fan

Er enig i at Pall filmet i den ene situasjonen, og jeg hater spillere som filmer! Slik filming er ikke representativt for både Pall og Stabæk!

11.apr.2007 @ 16:35
Postet av: Per Gøran Erichsen

Filming er et erstatningsord for noe som er mye verre; USPORTSLIG OPPTREDEN!

11.apr.2007 @ 17:50
Postet av: lukas nilsen

Brenn bonde!

11.apr.2007 @ 17:52
Postet av: Tore P

USPORTSLIG ! ! Det er TO ting som er ille ved dette her; for det første, at ikke en eneste(nesten) dommer slår ned på det, Tragisk..., så for det andre, at spillerne i ettertid, ettter å ha sett episodene flere ganger i "slow", kan få seg til å stå fram på TV og bedyre sin uskyld, ved å si at de ble jo tatt, men kanskje "datt" litt lett... Rett og slett usportslig, Gi dem en kamps karantene, så blir vi kvitt det....Kanskje.. Fotballhilsen fra Raufoss

11.apr.2007 @ 18:39
Postet av: frode

La dommeren dømme. det var sikkert filming, men du er alltid i ein situasjon der du er i grenseland og det må dommeren finne ut av i løpet av veldi kort tid. og det er heilt greit og ikkje dømme straffe for at Dahl har ei hånd som var heilt naturlig plassert når han løper, bruker dem faktisk til og holde balansen med

11.apr.2007 @ 19:06
Postet av: NEI til videodømming

nei, nei, nei!!! det er jo helt uforstålig!!!
videodømming hører ikke hjemme i norsk fotball, ikke i fotball i det hele tatt! det ødelegger jo masse av spenningen

11.apr.2007 @ 19:59
Postet av: Bob Sapp

Filming er en del av fotball kulturen
Hvorfor filmer fotballspillerene, svaret er enkelt: det loenner seg. Fotball er en sport hvor en premieres for juks, slikt som filming, late som en er skadet, flytte ballen, ikke vaere 9m unna, hale ut tiden, kjefte paa dommeren osv osv. Alt dette er en del av fotballkulturen (i samme grad som tribune braak, rasistiske uttalelser osv.)

Eneste maaten aa faa bukt med problemet er aa infoere straffer som faktisk rammer. Det enkleste ville vaere flere dommere + video doemming. Men hvis noe virkelig skal skje saa er det spillerene som maa forandre seg. Det maa bli flaut aa late som en har det "saaaaa" vond. Hvis en ser taklingene i NHL og NFL, og ikke minst i damehandball saa er fotballspillere noen pyser.

Men hvorfor skal de skifte atferd, juks loenner seg i fotball.

11.apr.2007 @ 23:05
Postet av: Mads Hansen

Greit nok at Pall kanskje burde hatt kort for forsøket på å få en straffe.. Filming er ikke kult i det hele tatt.. Men de av dere som mener at Dahls hands ikke er straffe er enten Verdensmester i partisk brannfans, evneveik på alt som gjelder fotballregler og fotballforståelse, eller en kombinasjon av nevnte.

Du kan si ball søker arm osv videre så mye du vil... Men faktum er at hånden er ut fra kroppen, og ballen treffer armen. Hvis det var slik at "ball søker arm" skulle vært håndhevet ordrett hadde vel alle som stod i mur på frispark stått med hendene opp som en volleyball-blokk..

En annen ting som har vært nevnt i tidligere innlegg er om det er noe værre å filme enn å holde/dra i drakta.. Begge skal i følge boka medføre gult kort.. Hvis det skal fokuseres på noen, bør det nesten være viktigere å fokusere på "juksemakere" som holder og drar i trøya, da dette er mye mer utbredt enn filming..

En annen ting som irriterer meg er at ikke Riseth fikk gult kort for å tuppe han ene vikingspillern i ryggen i Viking-RBK kampen.. Han burde fått gult kort på forhånd i hver kamp, da han helt sikkert kommer til å gjøre seg fortjent til det... Makan til håpløs fyr skal man lete lenge etter....

Forza Azul!

11.apr.2007 @ 23:57
Postet av: Simen

Du har missforstått. Pall Gunnarson jukset ikke mot Brann.. Han bare falt lett, fordi han ble dyttet. Det må være lov å falle når man blir holdt eller dyttet. det er å holde/dytte som er juks.

12.apr.2007 @ 10:14
Postet av: Bolla

Gøy å høre alle disse forslagene. Det er bare et lite problem..Man kommer til å fjerne all sjarm fra fotballen hvis man skal gjennomføre dette. Jeg vil heller at media skal være flinkere å rakke ned og henge ut disse som ødelegger den fine sporten. Tror dette hadde hatt bra virkning. Lær litt av de engelske tabloidene. Der er de nådeløse mot filming, og det hjelper!

12.apr.2007 @ 14:03
Postet av: Sindre

Se torsken.

12.apr.2007 @ 14:45
Postet av: Tim Corner

Veigars andre "fall" virker unektelig noe overdrevet, men han har en situasjon tidligere jeg mener det like gjerne kunne blitt blåst straffe på.
I denne kampen er det likvel ikke Veigars filming som var hovedproblemet, men en linjedommer som fra orkesterplass overser en soleklar heands av Bjørn Dahl. Hvis ikke dette er straffe - hva skal det blåses på da? Skuddet reddes jo av Dahl??
I tillegg ble Nannskog i en tidligere situasjon holdt igjen av Brann forsvaret som sistemann, og blir belønnet med et frispark, uten at det gir kort til Brann.
Dette var en utrolig slett kamp av dommeren, som dessverre er med på å påvirke utfallet av kampen.
Og at en gullkandidat utelukkende bruker hele 2. omgangen til å hale ut tiden blir jo bare trist. Kynisme er kanskje greit, men dette er en gullkandidat uverdig.

12.apr.2007 @ 15:38
Postet av: Line

Jeg er stadig like forundret over alle(deg inkludert) som vet ALT!!! VET du at Veigar filmet? Hvis ikke, la evt. tvil komme ham tilgode og diskuter evt. filming på generell basis. Det er ikke forbudt å falle!!! Du bør også tenke over om spilleren ofte er i slike situasjoner eller ikke. Jeg har sett mange kamper med Stabæk, og opplever ikke at Veigar er en "filmer". Et direkte spørsmål til deg: Opplever du Veigar som en juksemaker, og evt. når har han tidligere "jukset"

12.apr.2007 @ 16:41
Postet av:

Litt rart at debatten om juksing alltid dreier seg om spillere som "kaster seg" i straffefeltet. For det første, vet vi at det er filming og ikke bare et fall etter lett dytt/ubalanse? Hvorfor ikke sette mer fokus på holding i trøya? Er ikke dette juks?? Du hindrer en angriper i å kunne score, og det er vel ikke bedre enn å forsøke å skaffe seg straffe? Her er det heller ikke tvil om intensjonen, da holding i trøya ikke kan bortforklares!
Det blir i tilfelle MANGE GULE KORT om dette skal dømmes etter reglene, særlig om det brukes video i etterkant. Kanskje spillerstallen må dobles???

12.apr.2007 @ 17:17
Postet av: Mats

Håpløst forslag. Da skulle i såfall Martin Andrese n fått et rødt kort i etterkant, etter at han tråkket etter Alanzinho, etter at sistnevnte prøvde å takle han. Det er sikkert 10-20 episoder i hver kamp som dommeren går glipp, men som i utgangspunktet kvalifiserer til kort. Det kunne blitt en spennende høstsesong, hvor 5-10 spillere i alle klubber måtte stå over annen hver kamp.

Stå på Thomas Enger!

12.apr.2007 @ 20:39
Postet av: Dags

Hei jeg synes forslaget er bra at man skal gi gult kort til de som filmer om de ikke ser det. Men er gult kort sterk nok? Hva med 2 kamper karantene? Da svir det mye mer.. Men så dukker opp et problem, hvordan skal mann "bevise" at man filmer, Hvordan skal man tolke det, er mange spillere som bare er vanvitige ustbalie når de løper og trenger fryklig liten knuff for og dette. Hvem skal tolke dette? NØFF? Nøff som er overhode uduglige og elsker og gi VIF, RBK og Brann de billigste straffene. Jeg tror det blir mye tull av det, kanskje løsningen ligger i en ekstra dommer. Hvem vet..

12.apr.2007 @ 23:46

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5370814
hits