TV2Nettavisen

Myhre er ikke ferdig

Av Thomas Enger - 28.mar.2007 @ 23:02
TYRKIA-NORGE 2-2: Flertallet i det norske fotballfolket vil antakelig ha Thomas Myhres hode på et fat etter de to generaltabbene hans mot Tyrkia. Om de ikke vil ha hodet, så i hvert fall hanskene. De vil ha Myhre ut av landslaget, og det så fort som overhodet mulig.

Det er et rop jeg kan forstå. Men det er et rop jeg ikke støtter meg til.

Det finnes knapt en mer ulykkelig mann enn Thomas Myhre nå - sett fra et fotballmessig perspektiv. Det sa han også selv etter kampen. Utvilsomt min tyngste dag på fotballbanen, sa han. Tabbene hans kostet oss to poeng i en EM-kvalifisering vi var akterutseilt i. Det er det ingen vei utenom, men jeg vil ikke kritisere Åge Hareide fordi han brukte Myhre mot Tyrkia. Det ville jeg ha gjort også, og jeg ville ha gjort det igjen. Også med fasit i hånd.

Det er noen grunner til det. Og det er også de samme grunnene til at jeg verken tror eller mener at Thomas Myhres tid på landslaget er over.

Thomas Myhre har i skadefri tilstand så godt som aldri gjort en eneste tabbe, lite kamptrening eller ikke. Han er rutinert og normalt sett tryggheten selv, og viste ingen svakhetstegn på trening i forkant av kampen. Han hadde tilsynelatende lagt Bosnia-brøleren bak seg, men viste at han var rusten likevel.

Når Myhre får noen kamper for Viking etter sommeren, er jeg overbevist om at det ikke tar lang tid før han har fått selvtilliten og tryggheten tilbake. For han kommer aldri - ALDRI - til å gjøre de samme tabbene en gang til. Akkurat det er jeg helt sikker på. Jeg er villig til å vedde på det også.

Og nesten enda viktigere: vi har ingen naturlige arvtakere. Vi har ingen, slik jeg ser det, utpregede toppkeepere som banker på døra. All ære og respekt til Håkon Opdal, men noen klassekeeper av internasjonalt format er han ikke. Ja, han har tatt godt vare på mulighetene han har fått på landslaget, men han er ikke uten videre en mann jeg stoler på at kan holde seg tabbefri de neste 15-20 landskampene Norge skal spille. Det er det fokuset jeg mener vi bør ha. Fremtiden. Ikke akkurat her og nå, når vi er som mest skuffet.

Og hvis det er noen som kan lære av dette, og vokse på det, så er det Thomas Myhre. Han har kjempet seg tilbake etter Gud vet hvor mange skader, og til tross for at han har slitt med å få tillit i klubblagene han har vært i, har han alltid levert varene. Alltid vært proff. Både på landslaget og når han har fått sjansen i sine klubber.

Kampen i Frankfurt kommer han aldri til å glemme, men han er en stødig mann. Det viste også måten han håndterte sin egen misere på etter kampen. Han sto rakrygget og ba en nasjon om unnskyldning.

Den synes jeg vi skal applaudere. Den synes jeg vi skal akseptere.

Det som likevel er hevet over enhver tvil, er at Åge Hareide har fått en lærepenge nå. Han har tidligere varslet at spillere MÅ spille regelmessig og tilnærmet fast på sine klubblag for å få spille på landslaget. Dette er ord han nå må sette ut i handling. Og det gjelder ikke bare for Thomas Myhres del. Det er flere spillere på landslaget som sliter benken der de tjener sine pund, kroner eller rubler.

Derfor mener jeg at Myhre bør få hvile i neste kamp, med mindre han i mellomtiden har fått en rekke kamper for Charlton og vist at han har lagt Frankfurt bak seg.

Nå er vi fem poeng etter Hellas, og det føles som om koffertene som vi plasserte trygt på EM-toget i begynnelsen av kvalifiseringen, nå er falt av. Vi må gå tilbake og hente dem igjen. Spørsmålet er om vi rekker tilbake til toget før det kjører videre. Det siste tror jeg ikke Norge er gode nok til.

Men jeg tror ikke det er noen god idé å sette av Thomas Myhre på neste stopp. Det er han for god til. Og det har han heller ikke fortjent.

Kommentarer:
Postet av: Geno Genomo

Kunne ikke ha vært mer enig i det du skriver..

28.mar.2007 @ 23:17
Postet av: theman

helt enig...Myhre i form er den eneste klassekeeperen vi har.

28.mar.2007 @ 23:20
Postet av: Kass

Hvorfor hvile en spiller fordi han har spilt 2 kamper på 8 uker eller no?

La Jarstein få spille. Myhre er ikke noe og samle på.

28.mar.2007 @ 23:21
Postet av: Luringen

Uenig. Kast ut Myhre. Fyren har ødelagt for en hel fotballnasjon og opptrått som en klovn. I likhet med andre plasser i laget, bør også keeperplassen overlates til andre og yngre krefter. Terningkast 1! Møkkakeeper!

28.mar.2007 @ 23:22
Postet av: ant

kom igjen!!!
selvfølgelig må myrhe kasseres. hvis ikke så vil hovedfokuset rundt de neste 10 landskampene bli om myrhe kommer til å tabbe seg ut igjen. det vil si at hareide må bruke unødvendig mye tid på å værne en spiller med negativ selvfølese. denne tiden mener jeg mr. landslagstrener kan bruke på langt mer fruktbare ting.
nå er det slik at myhere ikke bare har tabbet seg ut en gang, men tre ganger på rad. myrhe må ut. vi har da nok keeper talent her på bjerget. RIP

28.mar.2007 @ 23:22
Postet av: Olav

Dummeste jeg har hørt på lenge. Myhre har gjort mange gode landskamper, men stikkordet er GJORT. Han gjør ikke gode kamper lenger. Han har vært rusten lenge og har nå kostet oss minst et poeng mot Bosnia og 2 poeng mot Tyrkia. Myhre skal være ferdig på landslaget, den saken er enkel og grei. Etter 3 GIGANTISKE brølere på 2 kamper, da skal du være ferdig som førstevalg.

28.mar.2007 @ 23:23
Postet av: Åge

Enger, du er full av vås. Igjen.

28.mar.2007 @ 23:23
Postet av: skolsen

Myhre bør aldri få lov til å ta på seg landslagsdrakta igjen. Og jeg syns han burde ha tatt ansvar sjøl og bedt om å bli bytta ut etter det som skjedde ved det første tyrkiske målet. Han var jo helt ute av det og tydelig prega av usikkerhet.

28.mar.2007 @ 23:26
Postet av: Samuell

Takk for et oppegående og klokt innlegg. Thomas er og har alltid vært en stabil og god spiller, og måten han tok baklengsmålene på står det respekt av. Avslutningsvis vil jeg si at det er befriende å lese at det fortsatt finnes (nett)journalister som ikke straks blir revet med når de lukter "blod".

28.mar.2007 @ 23:27
Postet av: Per A. Flod

Takk for den kommentaren. Hvem kan med hånden på hjertet si at man aldri har hatt en dårlig dag? Det at Thomas Myhre etterpå sier at han "sviktet Norge" forstår man at han sier. Men det er det reneste tøv. Han sviktet ingen, annet enn sine egne ambisjoner. Spillere som stiller slike krav til seg selv er nettopp slike vi trenger.

Og selv om det kanskje i disse likestllingstider er upassende, sier jeg det allikevel: Thomas Myhre tok det som en mann! Som dette flotte personen han er. Han har all ære av det.

Det er slett ikke Thomas Myhres skyld at vi ikke når EM. Laget har slett ikke spilt bra. Det er der vi må ha fokus. Men det får bli en annen kommentar.

28.mar.2007 @ 23:28
URL: http://flod.no
Postet av: Blå

Vi skal liksom bruke en fyr som sliter benk i klubb og driter seg ut på landslaget?

Du håner andre, gode norske keepere med innlegget ditt

28.mar.2007 @ 23:28
Postet av: Petter

Må da gå ann å ha to tanker i hodet samtidig. Det er fullt mulig å føle med Myhre, samtidig som konklusjonen MÅ bli at han har spilt sin siste landskamp.

Det er ingen menneskrett å spille på landslaget. Spille på seg selvtillitt kan han gjøre i Viking. Landslaget er for de beste. Myhre er ikke Norges beste keeper - ikke nå lenger. Synd for Myhre, synd for Norge, men fotballen er nådeløs, og Thomas er ferdig

28.mar.2007 @ 23:29
Postet av: Ådne

Etter min mening er Myhre den mest undervurderte spilleren i PL. Det er en gåte for meg at han ikkje får spille regelmessig for Charlton. Men når situasjonen er som den er, har han ingenting mellom stengene å gjøre.
Spillere som holder internasjonal klasse uten kamptrening finnes ikkje i Norge. Hva er det som gjør Myhre til unntaket?
Hareide tok en sjangs og dret seg ut.
Forventer at Myhre blir sittende på benken frem til han igjen får kamptrening.

28.mar.2007 @ 23:29
Postet av: freddy

wtf???
hvordan i h... kan du mene at myrhe ikke må slutte på landslaget, når han gjentar en tabbe med en ny, etter en tabbe mot Bosnia også, hvordan i din villeste fantasi kan du si noe så dumt at han ikke vil gjenta disse tabbene?
Det er det dummeste utsagnet eg har hørt på lenge

28.mar.2007 @ 23:31
Postet av: to kamper...

TO kamper på rad har Thomas Myhre dummet seg loddrett ut! det er faktisk en svært god keeper i Bergen som er den beste keeperen vi har nå!! hva har skjedd egentlig? du har ikke to dårlige dager på jobben vet du! ikke så tett, og ikke når dette var så viktig!!

28.mar.2007 @ 23:32
Postet av: ?

Du sier vi bør ha fremtiden som perspektiv, og så sier du at det ikke bør satses på en av våre unge keepere. Dagens selvmotsigelse eller.?

Norge kommer ikke til EM, og Thomas Myhre har garantert sine beste år som keeper BAK seg.

Da bør man jo selvsagt begynne å bygge opp en ny keeper til VM kvalikken da, gi en ung keeper 10-15 kamper på brystet før vm kvalikken begynner, å man er godt stilt.

28.mar.2007 @ 23:33
Postet av: ant

skjønner ikke helt hvordan det står respekt av hvordan mr myhre tok baklengsmålene...
at han lå igjen på gresset og furta. først etter at mr landslagstrener hadde fortalt han at han måtte ta det som en mann kommer han med klisjeen 'jeg har sviktet en hel nasjon'
jeg er redd for at myhre trenger mye mental behandling før han kan stoles på igjen.

28.mar.2007 @ 23:33
Postet av: Knut

Det må være lov til å stikke finger'n i jorda og føle at Myhres tid er forbi. Jovist har han levert varene mange ganger, men på to kamper har han vist at han ikke har det lenger. Det er selvsagt mulig at han kan komme tilbake, men nå er EM-toget gått, på tide å gi yngre krefter plassen og bygge for framtiden.

Med all respekt, de Norge har prestert ute på banen i de to siste kampene har vært til tider flaut, gi de unge plassene, bygg noe som vi kan være stolte av igjen.

28.mar.2007 @ 23:36
Postet av: Guru

Myre bør være ute. Heller Opdal!! Mannen kan jo ikke ha klippekort heller... Og med formen Iven Austbø i viking er i nå, slipper nok ikke Myre til der heller!

28.mar.2007 @ 23:39
Postet av: theman

nå skal ikke Myhre til Viking før 1.juli så Austbø kan gjøre mange tabber før den tid. Sånn er det.

28.mar.2007 @ 23:42
Postet av: T.K

Thomas Myhre er nok meget så lei seg nå, og det har han all grunn til. Jeg må jo si at jeg selv føler litt sympati til ham, etter som at det er en situasjon ingen vil være i. Og man kan ikke skylde på Hareide når keeperen driter seg loddrett ut.
Det hjelper også heller lite om Thomas Myhre er skadefri når han ikke klarer å holde ballen, og det hjelper ikke om han ikke så og si har gjort en tabbe før. Når han slipper slike mål, ikke bare én gang, ikke bare to ganger, men TRE ganger, da hjelper det ikke. Man må kunne rulere på keepere å sette inn den som har mest rutine og erfaring fra benken, gjentar benken, i øverste divisjon i England.
Dessuten hjelper det ikke å si at han aldri -ALDRI- kommer til å gjenta slike fadeser. Det sa man sikkert etter Bosnia kampen, sikkert etter det første målet til Tyrkia og. Når det er allerede er gjort hjelper det ikke å vedde. Og når de tabbene videre kan føre til at Norge ikke kommer til EM, så er det kanskje bare å overføre disse pengene med en gang, noe som man forhåpentligvis slipper.
Jeg syns at man burde slippe de yngre krefter til. Norge har den siste tiden hatt en stor utvikling på keeperfronten, og har nå mange gode talenter. Et av de er Rune A. Jarstein, som allerede har fått en rutine inn i seg, og en profesjonalitet som man kanskje ikke kunne vente seg av gutten fra Skien, og det bare i en alder av 22. Og var førstekeeper på U21-landslaget i flere år. I dag ble han ikke satt på benken, men på tribunen. Dette hjelper ikke svært så lite for tålmodigheten for en spillelysten keeper. Han er en keeper for fremtiden og fremtiden venter ikke på deg, eller landslaget i dette tilfelle.
Håkon Opdal er da også et alternativ. Men denne mannen syns jeg har da alt for lite rutine, og roter det ofte godt til for seg selv. Dessuten syns jeg han mangler overvåkenhet, og kan lett gjøre seg usynlig, som keeper, og ha en liten passivitet i seg. Noe som han burde trene seg på å bli kvitt for å bli en fullbornen landslagskeeper.
Men jeg mener ikke i dette her at Thomas Myhre er en keeper som burde bli kastet på hue og ræva ut med en gang, men man burde være mer åpen for å kanskje bytte litt på keeper rollen. Man kan ikke bare la nevnte førstekeeper stå fast i enda flere år fremover uten å bytte eller prøve andre. Og når han da legger opp forvente at de som gjør det så godt i serien å stå minst like godt på landslaget, hvis ikke bedre. Og nesten lage en avvenningsklinikk for eldrende førstekeepere. Slik at man slipper til yngre krefter i noen få kamper slik at de vender seg til a-landslagsfotball og ikke er avhengig av en keeper som, dumt å måtte si det, driter seg ut i to svært så viktige kamper.
Jeg velger å avslutte med sitat fra en norsk trenerlegende Nils Arne Eggen, "It's hope in the hanging fishingsnor." Det finnes fler keeper enn bare Thomas Myhre

28.mar.2007 @ 23:42
Postet av: Jarstein

Hadde Jarstein spilt på et mer profilert lag ville han vært på landslaget, se bare på Brenne!

28.mar.2007 @ 23:47
Postet av: Niels Ruben

Må bare si at det er ikke galt at Thomas starter etter et par feil i forrige kamp med tanke på hva han er god for. Men det er en gedigen tabbe av Hareide å registrere at Myhre slipper inn en tabbe og gjør skavanker i en fase av spillet hvor alt dreier seg om Norges mål. For å si det hele enkelt så hadde de beste trenerne byttet han - kun fordi de så det svakeste leddet. PS: Thomas er veldig dyktig, men han fikk altfor lang tid på å motbevise det i dag.

28.mar.2007 @ 23:48
Postet av: Thomas

Sorry!

28.mar.2007 @ 23:49
Postet av: Knutte

Ikke enig, hvorfor skal en som er 2 keeper på alle lag og har vært det i de siste 5 årene være 1 keeper på et norsk landslag??? vi har et landslag som baserer seg på "store navn" og ikke hva man presterer i virkeligheten..jeg har sett meg lei av benkeslitere på landlaget, nå må de spillerene som er i best form og som passer inn i systemet få sjansen..simen brenne er et godt eksempel..!!! at almenning jarstein og opdal er klar for større oppgaver??? utvilsomt JA. jo tidligere de får internasjonal erfaring jo bedre!!

28.mar.2007 @ 23:49
Postet av: Keepertrener

To tabber?
Er to for mye det.
Og det grepet han hadde der, er noe man lærer ganske tidlig.

Og hvordan han satte opp muren, nei og nei.
Huff, han trenger mer kamptrening.

28.mar.2007 @ 23:50
Postet av: Torstein

Thomas Myhre var og ER Norges beste keeper.
Som keeper vet jeg selv at hvis du mangler kamptrening og trening generelt, så ryker mye av feelingen som trengs for å få til optimale resultater.
Myhres tid mellom stengene på landslaget er ikke over. Folk må ikke være så blendet av ukas kamper.

28.mar.2007 @ 23:51
Postet av: eirik

fullstendig enig med deg! Myhre er norges desidert beste keeper og andre keepere som opdahl og jarstein blir miniputter i forhold. håper myhre kommer seg gjennom dette på en ok måte og blir å finne i start 11'eren neste landslagskamp

28.mar.2007 @ 23:54
Postet av: geir

Tåpeligste jeg har lest på lenge.. skal ikke Norge satse på Opdal? er jo han å de andre unge som er framtiden!!!Myhre er gammel, vært lenge skadet, sittet på benken de fleste steder han har spilt!!Opdal er ung, 1 keeper i brann, spilt seg inn på landslaget gjennom godt spill for Brann!!!Bruk hue før du skriver neste gang!!!

28.mar.2007 @ 23:56
Postet av: theman

at en keeper er UNG er vel ingen fordel..de beste keeperne i verden er stort sett 30+

28.mar.2007 @ 23:58
Postet av: Frederik Brinchmann-Hansen

Kan ikke si meg helt enig i denne kommentaren her.. Thomas Myhre har vært en grunnpilar for landslaget over lengre tid.. Trygg og med avgjørende redninger, så har det aldri vært et behov for å sette spørsmålstegn ved det problemet at han ikke spiller førstelagsfotball..

Grunnen til dette er at han aldri har spilt seg ut av laget, så Hareide alltid har visst at Myhre har det som trengs, både fysisk, psykisk og ikke minst er i form som vil avgjøre kamper til vår fordel.. Nå har han derimot spilt horribelt dårlig mot Tyrkia og svakt mot Bosnia/Herzegovina.. Dermed kan en si at han bortimot har spilt seg ut igjen, uten å være altfor kategorisk..

Spillere som har "spilt seg ut av laget" gjennom en eller to dårlige kamper, vil ha mulighet til å spille seg inn igjen, gjennom å spille bra for klubblagene og dokumentere god form i tiden før neste landslagsuttak.. Denne muligheten har ikke Thomas Myhre.. Så da har en spørsmålet:

Hva vil være best for Norge?? Den keeperen som spiller best for Norge i tippeligaen?? En keeper som presterer i kamp etter kamp, eller den som regnes som best, har vært god på landslaget i flere år men spiller ikke på klubblaget og har spilt dårlig i de par siste kampene..

Det er vanskelig å avgjøre, uansett om en heter Åge Hareide eller Thomas Enger.. Personlig synes jeg du er litt vel tidlig ute med å støtte Myhre som rett mann for landslaget for fremtide.. Spesielt med tanke på at du har sett ham i to kamper det siste halvåret og han har spilt dårlig i begge.. Samtidig er du veldig kjapp med å avskrive de unge keeprene som kan ha tatt et videre steg fra i fjor.. Dette er det veldig sannsynlig at noen av dem har gjort, samtidig er det like sannsynlig at Thomas Myhre ikke har gjort det samme det siste halve året..

29.mar.2007 @ 00:07
Postet av: MK

Han må først og fremst komme seg i arbeid (les spille 1.lagsfotball), så kan han spille på landslaget. Det gjelder hele laget.
Spillermaterialet har ikke vært det helt store de siste årene. Landslaget har vært på hell siden siste sluttspill vi var i.

29.mar.2007 @ 00:11
Postet av: peder

"For han kommer aldri - ALDRI - til å gjøre de samme tabbene en gang til. Akkurat det er jeg helt sikker på. Jeg er villig til å vedde på det også."
Vil jeg også vedde på, for han kommer aldri til å spille på landslaget igjen.. dust...

29.mar.2007 @ 00:13
Postet av: Alex

Myhre er vel ingen gammel mann.. Van der Sar er 36 og har aldri vært bedre, så alderen kan definitivt ikke brukes mot Myhre..

Og de som mener Myhre kommer til å gjenta disse tabbene. Let opp et klipp fra Thorstvedt sin debut i Tottenham... Og prøv å finne noe som likner..

29.mar.2007 @ 00:16
Postet av: Trond

Greit nok at Thomas Myhre ikke har tabbet seg ut på landslaget, men det er en grunn for at han ikke spiller i de klubbene han har vært. Han er rett og slett ikke god nok. Jeg har flagget mitt syn om Thomas Myhre til både kjennte og ukjennte i lang tid og fortalt at Myhre kommer til å bli Norges banemann i denne kvalifiseringen og jaggu fikk jeg rett. Jeg vil heller ikke bli forundret om han også havner på benken i Viking til sommeren. Hvis folk hadde vært litt mere opplyst om Myhres situasjon enn bare av å se på hans landslagspretasjoner ville man fort funnet ut at han ikke holder et stabilt nivå over tid i det dagligdagse klubblivet. Dessuten har Myhre før disse kampene vært skadet og kunne unulig være særlig kampklar til europeisk toppnivå, men at han blir brukt må landslagsledelsen ta ansvar for.

29.mar.2007 @ 00:17
Postet av: JohanVS

Fremtiden for f...? Hvor gammel er Myhre egentlig? Få inn Opdal, og med Jarstein som andre keeper. DET er fremtiden det.

29.mar.2007 @ 00:30
Postet av: Leif FS

Myhre er ikke lenger en klassekeeper! Det var galskap å slippe han til i det hele tatt. Han spiller ikke fast på Charlton, han har gått halvskadet en stund. Tre tabber på to kamper beviser at yngre krefter bør slippe til. Han er ikke lenger en klassekeeper, noe han beviser med tre gedigne tabber. Åge må snarest finne en ny keeper, en keeper for framtiden. For nå er klarer aldri Norge å kvalifisere seg, og et nytt lag må bygges opp. Og Hareide må bestemme seg for hva han vil!

29.mar.2007 @ 00:47
Postet av: meg

Helt enig. Jeg velger SVÆRT sjelden å komentere ting jeg leser på nettet, men her velger jeg å gjøre et unntak. Du Thomas Enger er noe så utrolig uvanlig som en fornuftig journalist, og nesten alt du skriver er fornuftig, uansett tema.

Jeg er så drit leie alle gullfiskene som tydeligvis totalt mangler evne til å huske hvordan ting var før Hareide. Behold Hareide, og behold Myhre, alle gjør feil, men å "hogge hodet av dem" er ikke løsningen. Jeh har flere ganger irritert meg over norske jante holdninger, men vi har i det minste vært flinke til å støtte dem som ligger nede, la oss ikke gå over til engelske (og bergenske) tilstander.

29.mar.2007 @ 00:59
Postet av: Mick

Hvorfor ikke overlate hanskene til Håkon Opdahl? Han har for lengst vist seg som en verdig kandidat og i motsetning til Myhra viser han en stabil form. Han ble kåret til tippeligaens beste keeper i fjor og er up and comming mens Myhre er vel mere på vei ut.

29.mar.2007 @ 01:11
Postet av: kjetil s. dale

Myhre må ut!!

29.mar.2007 @ 01:43
Postet av: Bruiser

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2272576
ER du villig til å vedde? Generaltabber har prega Myhre gjennom heile karriera hans, og det kjem til å skje igjen etter idag, det er EG villig til å vedde på.

29.mar.2007 @ 01:46
Postet av: Enger suger! Opdal suger!

fint at dere har meninger.. men vær litt realistisk også.. Thomas Myhre er over the hill! by far.. Opdal next! og hvem blir 3.keeper?

29.mar.2007 @ 03:15
Postet av: Einar Kaldhol

Få vekk Myhre. På det nivået kan det ikke tillates at det gjøres slike feil. At han ber om unnskyldning hjelper ikke. Det skal kreve innsatts å spille på landslaget, ikke en gråtekvalt unnskyldning. Fortsetter Norge med Myhre beviser vi Pele's dom over Norge som B-Nasjon.

29.mar.2007 @ 04:07
Postet av: Lars

det ville jeg ha gjort også, og jeg ville ha gjort det igjen. Også med fasit i hånd.

Tar det første poenget ditt.. men med fasit i hånd? Skjønner at du prøver å skrive bra osv. men du må i det minste skrive noe skikkelig da. Med fasit i hånd stiller du med Drillo i mål.

29.mar.2007 @ 06:26
Postet av: sveinras

Hvorfor er det slik at i alle andre land en i Norge er det proffesjonaliteten som gjelder?
her skal vi være "snill" og gi mannen en sjanse til, når vi har minst like gode keepere på benken.Oppdal er på nivå med Smeichel når det gjelder reaksjon og strek arbeid, og Jarstein kommer ikke langt etter med storspill for Odd.På et hvilket som helst annet lag hadde Myhre blitt plassert på benken etter bosnia kampen, og derretter vert nødt til å kjempe seg inn på laget igjen..Problemet er at det hadde han aldri klart!!!Vekk med medlidenheten og inn med proffesjonaliteten..

29.mar.2007 @ 07:50
Postet av: Arne

Spiller det noen rolle hvem som har driti seg ut mest ?
Norge har ingenting i EM å gjøre uansett. Det eneste de spillerne bryr seg om er hårfrisyrer, biler,klær,øredobber, og hvor mye cash de klarer å få ut på kortest mulig tid.
Utrolig og se på hvordan noen kroner kan forandre et menneske.

29.mar.2007 @ 08:11
Postet av: Trond

Det er meget betenkelig at godt betalte yrkesutøvere, for det er det vi snakker om her, som fotballspillere skal få spesialbehandling i forhold til resten av næringslivet. Dersom en hvilken som helst annen arbeidstager hadde tabbet seg ut på en slik måte som Myhre har gjort i de to siste kampene, så hadde de rett og slett fått sparken. Hva er det som skiller disse arbeidstagerne fra andre? Bør de skånes fordi de tjener fra en normal til en god årslønn i UKA??? Eller er det kanskje at de tross alt jobber halvparten av hva en normal arbeidstager gjør pr uke? Eller kanskje at de har hobbyen sin som jobb?
Ikke vet jeg. Men jeg synes det er skremmende å være vitne til. Alle unnskyldte Thomas Myhre igår. Hvorfor? Alle rimelig oppegående mennesker med en viss peiling på fotball burde jo kunne se at fyren tabbet seg ut. Hvorfor kaller man da ikke en spade for en spade og måker han ut slik det normale ville vært i næringslivet?
Ikke misforstå, jeg har mye sympati for Thomas, for det som skjedde igår og for det han har gjort for Norge. Men man kan dessverre ikke leve av svunnede tider. Det er øyeblikket som gjelder. Jeg mener hans tid er over. Hadde han vært 20 år og lovende hadde det kanskje vært greit. Men med de prestasjonene han har lagt for dagen i de to siste kampene så må det være over og ut.
Så lykke til med fortsettelsen din i Viking Thomas. Konsentrer deg om den for landslaget bør være borte for deg. Jeg vil avslutte med et sitat fra filmen "The long kiss goodnight" hvor Gina Davis sa følgende: "Life is pain, get used to it"...

29.mar.2007 @ 08:31
Postet av: Johnnie

Tiden til Myhre er kanskje ikke over, men kanskje klippekortet er brukt opp? Fremover bør det være en reell konkurransesituasjon mellom Myhre, Jarstein, Opdal ++. Her vært en tendens til at "stjernene" må spille seg ut av landslaget og gjerne flere ganger før andre får sjansen. Det fikk vi svi for i disse 2 kampene

29.mar.2007 @ 08:51
Postet av: Helge G

Ja, la han stå noen kamper til. Vi kommer jo ikke til EM uansett, så det er unødvendig å slippe nye krefter. La oss heller satse på de over 30...

29.mar.2007 @ 08:54
Postet av: Diego

Vi leker ikke butikk, og i går var 1.keeperen vår dum i butikken. Noe svakt av Hareide som ikke forstod trenden. Over til artikkelen, sette inn Myhre på landslaget fordi vi syns synd på han er noe bare en amatør kan hevde. Myhre er ferdig på landslaget. De missene der må jo være imprentet i arbeidsminnet hans for alltid. Sett inn Håkon Opdal. Hvis ikke han, så Diego Maradona, han har vist talent med Guds hånd før og kan vise det igjen :) Bare hold Myhre unna boksen! PS: All empati til deg, Myhre. Synd at du skal ha sånn uflaks, men vi kan ikke bruke deg som keeper. Det blir ikke bizznizz av sånt!

29.mar.2007 @ 09:10
Postet av: Johnny

Selv uten publikumsstøy greier ikke Fredheim Holm og Per Skjelbred å flytte muren til venstre, selv om alle kan høre at Myhre skriker seg hes. Ikke greier en eneste i forsvaret å stoppe motspillere utenfor sekstenmeteren uten å lage frispark. Ikke for det, Myhre gjorde feil og var tydelig ute av fokus på mål nummer to. Sånn som stort sett alle de andre på laget, som tross alt har den fordelen å ha folk bak seg til å dekke opp for feilene. En ting er at Myhre slipper inn måla, men hvorfor i alle dager kommer Tyrkia til sånne sjanser? Det er ti mann før Myhre. Når det er sagt var det værre å tape for Bosnia hjemme enn å spille 2-2 mot Tyrkia.

29.mar.2007 @ 09:22
Postet av: Jostein

Thomas er en meget god keeper på sitt beste, men det betyr ikke at han bør stå for landslaget når formen ikke er til stede. De to målene han slapp inn mot Tyrkia hadde de fleste norske keepere tatt. Dette burde Hareide gjort noe med etter Bosnia kampen.

29.mar.2007 @ 09:34
Postet av: kjittaen

Jeg synes ikke synd på Thomas Myhre i det hele tatt. Når en heltids, godt gasjert fotballspiller gjør sånne lilleputtfeil, er det ikke synd på han i det hele tatt. På lik linje med alle oss andre som har et yrke hvor det kreves av deg at du leverer, kan en ikke fortsette hvis en begår slike basistabber som dette. Helt elementære feil.

Sats heller på spillere som er i form, spiller fast på laget sitt og som en vet ikke vil gjøre slike tabber i sånne to ekstremt viktige kamper som dette. Da tenker jeg på Opdal og Jarstein. Det må være de, til enhver tid, beste spollerne som skal bekle en posisjon på det norske landslaget. Ikke for det at de heter Carew, Myhre, Andresen, Gamst Pedersen, Riise eller for den saks skyld Solskjær. Da kan de hete hva de vil for min del.

Skal en spille på dette nivået bør en også ha såpass selvinnsikt at når en har vært skadet i en periode og i tillegg er andre-/tredjekeeper på laget, så bør en innse at en ikke er god nok for landslaget. Det burde Hareide også skjønt og ikke tatt ut Myhre til disse kampene. Dette sa jeg før kampene og fikk det bare bekreftet i etterkant.

Jeg sier IKKE at Myhre er en dårlig keeper når han er i form, men at det går ann å bruke de små grå i stedet for at navnet ditt skal gi deg klippekort på laget.

29.mar.2007 @ 09:37
Postet av: Diego

Man må da forvente at ballen lander hos keeper innemellom uten å telle det som en sjanse før den ligger i nettet? En keeper trenger sterk psyke. Det vi så i går har ikke noe med ferdigheter å gjøre. Det var pinlig og veldig trist å se hvordan mannen gikk mentalt i oppløsning i går. Og det kan skje den beste osv osv, men landslaget kan ikke ta sånne hensyn før Myhre igjen viser styrke. Og jeg tror vi har bedre keepere nå og fremover...

29.mar.2007 @ 09:38
Postet av: Vegar

Thomas Myhre gjorde feil, han ødela kampen, han kan ha ødelagt EM-drømmen, men han er i utgangspunktet uten tvil den beste keeperen Norge har. Han er en klassekeeper, og keepere som Casillas, Buffon, Cech osv... har også ødelagt for sitt lag, men fansen støtter de. Jeg støtter Myhre, fordi jeg er norsk og fordi jeg vet hvor god han egentlig er. Thomas Myhre kommer sterkere tilbake

29.mar.2007 @ 10:09
Postet av: henrik

første gangen jeg er uenig med deg. Hareide er udugelig, og klarer ikke å gjøre jobben sin fordi han har blitt "kompis" med spillerne. Jeg sa det etter den andre tabben hans i går (returen som det ikke ble mål på) at han måtte ut, ellers taper vi kampen. Hadde Hareide vært tøff hadde han tatt ut mannen uten selvtillit. Tar han ut Myhre neste gang tror jeg han får problemer med tilliten innad i gruppa. Selv om spillerne ikke sier det utad, så vil de nok ikke ha Myhre der.
ps: han kan spille seg inn igjen hvis han spiller bra for Viking, men uten kamptrening er ingen gode

29.mar.2007 @ 11:10
Postet av: UT

UT med Myhre. Inn med Opdal. La Opdal som er i form og som får spille på laget sitt få sjangsen istedenfor en keeper som ikke får spille for Charlton og som no e blitt hentet av Viking. Kem e best? Viking eller BRANN?? Myhre eller OPDAL?? poeng!

29.mar.2007 @ 12:57
Postet av: James fra Byåsen

- Ikke rart Thomas Myhre gjør tabber med den keepertreneren han har.
- Åge Hareide bør nesten være glad for keepertabbene som tar fokus bort fra det elendige norske spillet i andre omgang hvor Norge nærmest ble rundspilt.
Hvem er værst? Keeperen eller utespillerne? Det utespillerne er desidert best til er å lage frispark. Midtbanespillerne er jo nesten kroniske når det gjelder å ta kråkfot på motstanderne. Jeg synes nesten det var værre å se på utespilleren enn det var å se på keeperen.

29.mar.2007 @ 13:17
Postet av: stakkars mann

jeg synes synd på han

29.mar.2007 @ 16:35
Postet av: Bolla

Oppdal/jarstein bør stå i mål helt til Myhre kommer i gang for viking. Da kan man etter en stund vurdere hvem av de som fortjener plassen på landslaget. ikke vits å hugge hodet av myhre på grunn av to kamper. Når han kommer i match trening kan det godt hende han er det beste alternativet for Norge igjen. Men at han stod de to fatale kampene sist nå, kan selvsagt diskuteres. Utsagn som at Myhre plutselig skal være "en Møkkakeeper" hører hjemme i barneskolen.

30.mar.2007 @ 11:01
Postet av: Henrik(LSK)

Hvordan kan du si at han aldri vil gjøre en tabbe igjen? For det første så spiller han jo bare to kamper på åtte uker, så blir han kastet inn i en landslagskamp som gjelder EM! Synes Hareide er en forferdelig sjef, kast ut han med det samme. Når man ikke ser at det finnes bedre keepere som Opdal og Jarstein som faktisk får spilletid, så sliter du. Håper ALDRI at vi får se myhre på en landslagskamp igjen. Det handler ikke bare om at han ikke har spilt på lenge, men det handler også om at han mister fokus og viljen. En profosjonell keeper som har vært i utlandet i mange år + landslag slipper ikke inn en sånn ball med full fokus. Og isåfall kanskje en, men ikke 2 og tre på 2 kamper! Ut med den dusten. For en gangs skyld er jeg utrolig uenig med deg Mr. Enger . .

02.apr.2007 @ 12:52
Postet av: Tor Asbjørn

Hallo Enger.

Dette er vel noe av det dårligste jeg har lest, hvis du er en utdannet journalist...Hvor mye kan du om keeper plassen i et lag? Har du selv stått?

For det første så snakker vi om kvalifiseringen til Europa Mesterskapet i fotball, og da bør man også ha det beste mannskapet (det er de som presenterer nasjonen).

Den ene tabben mot Bosnia er alene nok til å sette ut keeperen av laget på dette nivået. EM er ingen barnehage, Enger.

Keeperne Opdal og Jarstein har vist gode takter, det gjelder spesielt Opdal. Også Jon Knudsen og Rune Nilssen kan være alternativer. Så du Stabæk - Brann i går? 3 klasseredninger av Jon Knudsen kan man trygt si. Opdal hadde ikke så mye å gjøre.

Keeper Rune Nilssen var i fjor IK Start beste spiller, til og med bedre enn Strømstad og Hæstad. Det burde faktisk være nok til å ta han med i landslagsdiskusjonen.

Rune A. Jarstein har vært litt skiftende, men har vist goe takter og han har kamptrening. Kamptrening har mye å si for en keeper og IKKE bare det man presterer på trening. Det er to forskjellige ting! Jeg har selv vært keeper i noen år og har prøvd meg på banen og på trening. Det vil aldri kunne være det samme og det håper jeg du tenkte over da du skrev artikkelen/bloggen (om du vil).

11.apr.2007 @ 22:35
Postet av: Myris

Jeg sier bare Fabien Barthez jeg... mange tabber, men alikevel en av verdens beste keepere i en del år... tabber har alle, synd at de skal komme så tett innpå hverandre.

03.jun.2007 @ 02:18
Postet av: rikken

Det er trist å lese all kritikk Mhyre får fra folket som oppnevner seg til,forståsegpåere.Min begrunnelse for det er som følger!Jeg så kampen mellom Sverige-Danmark,å hva skjer?Jo.Den Danske keeper slipper inn noen mål som en vær keeper ville ha tatt,det gjør han ikke til en dårlig keeper.Han var rett og slett uheldig.
Likeså med Myre,den som brukte øynene,så jo at det var direkte uhell.Vi har en keeper i Norge som holder et internasjonalt nivå,,, å det er desverre Thomas Myre,hvis vi skal beggyne å annalysere hver enkel utespiller,tror jeg feilraten blir så høy at det er ikke mulig.Å joda,han er siste skansen men dårlig?Bull han er tvertimot,en av di bedre keepere Norge har oppfostret.Slik er det, å inntil kritikkerne kan komme opp med andre keepere,som har gjort noen bedre innsatser mellom stengene?Å da tenker jeg på alle di super redningene denne mannen har gjort for Norge,så må di si i fra.At uhellene skjer i en-1 kvalikkamp gjør han ikke noe dårligere.MVH.

03.jun.2007 @ 10:21

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/5100849
hits